Topp-10-maten, som får dig att må fantastiskt

1. Grönkål 
- denna kung av gröna bladgrönsaker innehåller både A- och C-vitamin, kalcium och omega-3. Den är också förvånansvärt rik på antitrötthetselixiret järn. Passar i allt från sallad till smoothies eller som krispiga grönkålschips.

2. Avokado 
- naturens eget smör innehåller den allra bästa sortens omättat fett som hjälper kroppen att absorbera avokadons nyttiga antioxidanter extra bra.

3. Jordnötssmör 
- jag älskar jordnötssmör! Detta pålägg är fullt med nyttiga fettsyror, fibrer och proteiner. Testa en elvismacka med ett lager jordnötssmör och skivade bananer. Mums! 

4. Kokos 
- genom att äta kokos stärker du ditt immunförsvar och blir mer motståndskraftig mot infektioner. Kokos innehåller nämligen laurinsyra som är antibakteriell och bland annat finns i modersmjölken där det skyddar barnet från infektioner. 

5. Krossade linfrön 
- fröna fungerar som dammsugare i dina tarmar och sätter fart på magen, du vet vad jag menar! En matsked om dagen är max, eftersom linfrön innehåller ett ämne som i stora doser kan vara giftigt. 

6. Broccoli 
- detta superfood är inte bara cancerförebyggande. Broccoli innehåller också ett ämne som minskar överskott av östrogen i kroppen. För mycket östrogen kan ge obalans som humörsvängningar, pms och ökad cancerrisk. 

7. Valnötter 
- valnötter är lite som naturens egna multivitamintabletter. Förklaringen stavas omega-3-fettsyror. Dessa bildrar till allt från stressreducering till bättre ämnesomsättning och immunförsvar. 

8. Granatäpplekärnor 
- granatäpplekärnor är fantastiskt vackra och goda i både sallader och desserter. Dessutom är de fyllda med kraftfulla antioxidanter som stärker immunförsvaret och balanserar våra hormoner. 

9. Kiwi
-järnbrist är vanligt hos tjejer och kan göra oss trött. Mumsa på järnrika kiwis för att hålla nivåerna höga. Plus att C-vitaminer i kiwin hjälper järnupptaget. 

10. Mörk choklad 
- troligtvis världens godaste superfood. Chokladens antioxidanter hjälper till att öka cirkulationen, sänka blodtrycket och minska risken för stroke. Samtligt stimulerar choklad kroppens egna må-bra-hormoner och minskar stress. Njutning i dubbel bemärkelse! 
(null)

(null)