Sy en julstrumpa

Det är egentligen inte svårt att sy en julstrumpa, men det är lite pilligt. Gör så här:
 
1. Rita en pappersmall som är så stor som du vill att strumpan ska vara och klipp ut den.
 
2. Vik tyget som du har valt dubbelt med avigasidan utåt. Lägg mallen på tyget och rita av mallen.
 
3. Klipp.
 
4. Dekorerar strumpdelarna som du vill - brodera, sy fast en tygficka, måla med textilfärg, sy fast pärlor.
 
5. Om du vill ha en kuddig kant, syr du först ihop "ryggen" på de båda strumpdelarna en liten bit. Vik sedan ut de
 
ihopsydda strumpdelarna så att du har avigsidan uppåt.
 
6. Klipp en bit av det luddiga tyget som är lika lång som den utvikta strumpan och va 15 cm hög. Lägg det luddiga tyget med rätsidan mot julstrumpans avigsida och sy fast den i julstrumpans överkant.
 
7. Väda på alltihop, vik ut luddbiten och sy ihop delarna till en strumpa från avigsidan.
 
8. Vik ner luddet.
 
9. Till sist syr du fast en ögla i bakkanten av strumpan så att den går att hänga upp.
 
Dagen före julafton - fyll med julklappar till syrran, brorsan, mamma eller pappa. Eller häng den på din egen dörr och hoppas på det bästa!